Skip Ribbon Commands
Skip to main content
PT EN

Publications


International papers


Santos, S., Ribeiro, I., Viana, F. L., Prieto, G., Chaves-Sousa, S., & Cadime, I. (accepted for publication)*. Development of reading comprehension tests for Portuguese students using Rasch model. Language Assessment Quarterly.

Viana, F. L., Santos, S., Ribeiro, I., Chaves-Sousa, S., Brandão, S, Cadime, I., & Maia, J. (2015)*. Listening Comprehension Assessment: Validity Studies of Two Vertically Scaled Tests for Portuguese Students [Evaluación de la Comprensión Oral: Estudios de Validez de Dos Tests con Versiones Escaladas Verticalmente para Alumnos Portugueses]". Universitas Psychologica, 14(1),
http://revistas.javeriana.edu.co/sitio/psychologica/sccs/num_sig.php

Santos, S., Fernanda Leopoldina Viana, F. L., Ribeiro, I., Prieto, G., Brandão, S. & Cadime, I. (in press)*. Development of Listening Comprehension Tests with Narrative and Expository Texts for Portuguese Students”. Spanish Journal of Psychology.

Viana, F. L., Silva, C. V., Santos, A. S., Vale, A. P., & Ribeiro, I. (2014). Prova de consciência morfológica (PCM): contributos para a sua validação [A morphological awareness test (PCM): contribution to its validation]. Calidoscópio12(3), 335-344.

Gayo, E., Deaño, M., Conde, A., Ribeiro, I., Cadime, I., & Alfonso, S. (2014). Effect of an intervention program on the reading comprehension processes and strategies in 5th and 6th grade students. Psicothema, 26(4), 464-470 doi: 10.7334/psicothema2014.42

Cadime, I., Ribeiro, I., Viana, F. L., Santos, S. & Prieto, G. (2014). Calibration of a reading comprehension test for Portuguese students. Anales de Psicología. doi: 10.6018/analesps.30.3.172611

Cadime, I., Viana, F., & Ribeiro, I. (2014). Invariance on a reading comprehension test in European Portuguese: a differential item functioning analysis between students from rural and urban areas*. European Journal of Developmental, 11(6), 754-766. Psychology. doi:10.1080/17405629.2014.938629

Brandão, S., Cadime, I., Ribeiro, I., & Viana, F. (2014). Evaluating listening comprehension in children using a dynamic assessment approach: An Exploratory Study*. European Journal of Developmental Psychology, 11(6), 746-753.  doi:10.1080/17405629.2014.938628

Ribeiro, I., Dias, O., Oliveira, I., Miranda, P., Ferreira, G., Saraiva, M., Paulo, R., & Cadime, I. (in press). Adaptação e validação da escala reading strategy use para a população portuguesa [Adaptation and validation of the Reading Strategy Use Scale for portuguese population]. Revista Iberoamericana de Diagnóstico y Evaluación Psicológica.

Ribeiro, I., & Moreira, F. (in press). Experiências precoces de contacto de los bebés con el lenguaje escrito [Early experiences of babies in contact with written language].Psicologia: Teoria e Pesquisa.

Viana, F. L., Ribeiro, I., Maia, J., & Santos, S. (2013). Propriedades psicométricas da Prova de Reconhecimento de Palavras [Psychometrics properties of the Word Recognition Test]. Psicologia, Reflexão e Crítica26(2), 231-240. doi: 10.1590/S0102-79722013000200003 

Cadime, I., Ribeiro, I., Viana, F. L., Santos, S., Prieto, G., & Maia, J. (2013). Validity of a reading comprehension test for Portuguese students*. Psicothema, 25(3), 384-389. doi: 10.7334/psicothema2012.288

Ribeiro, I. S., Maia, J. & Prieto, G. (2000). Validez estructural de las pruebas de evaluación de realización cognitiva [Structural validity of cognitive achievement assessment tests]. Psicothema12(1), 137-143.

Azevedo, I., Morais, M. F., Jesus. S., Ribeiro, I., & Brandão, S. (2012). A aplicação do Future Problem Solving Program International em adolescentes: um estudo exploratório [The application of Future Problem Solving International Program with portuguese adolescentes: An exploratory study]. Revista AMAzônica, 5, X,(3), 24-27.http://hdl.handle.net/1822/21099

Ferreira, A., Ribeiro, I., & Viana, F. L. (2012). Avaliação de um programa de intervenção na fluência leitora [Evaluation of an intervention program in reading fluency]. Revista Iberoamericana de Educación, 59(4), 1-13. http://handle.net/1822/20533

Ribeiro, I. & Silva, C. (2007). Auto-regulação: Diferenças em função do ano e área em alunos universitários [Self-regulation: Differences by year and area in college student] Psicologia: Teoria e Pesquisa4(23), 443-448. http://hdl.handle.net/1822/22635

Ribeiro, I. S., Almeida, L. S., & Gomes, C. (2006). Conhecimentos prévios, sucesso escolar e trajectórias de aprendizagem. Do 1.º para o 2.º ciclo do ensino básico [Previous knowledge, school success and learning path: from elementary to middle school]. Avaliação Psicológica5(2), 127-133  http://hdl.handle.net/1822/22650

Ribeiro, I. S., & Almeida, L. S. (2005). Speed of information processing on intelligence definition and assessment. Psicologia: Teoria e Pesquisa21(1), 1-5. doi:1822/22649

Taveira, M. C. & Ribeiro, I. (2003). Projectos de formação dos estudantes do ensino superior [Training projects of students in higher education]. Revista Galego-Portuguesa de Psicoloxía e Educación10(8), 2399-2413.

* Financed by:


National papers


Cruz, J., Ribeiro, I., & Viana, F. L. (2012). A leitura de histórias como veículo de promoção da qualidade das interacções ente pais e filho., [Storytelling as vehicle to promote quality of interactions between parents and children]. Diversidades, 36, 16-19.

Viana, F. L., Ribeiro, I., Santos, S. C., & Cadime, I. (2012). Aprender a compreender. Da teoria à prática pedagógica [Learning comprehension. From theory to practice]. Exedra – Número Especial Português - Ensino e Investigaçãodezembro 138-157.

Azevedo, H. & Ribeiro, I. (2012). Descrição e avaliação dos efeitos do programa “Ler e escrever para aprender” [Description and evaluation of the program “Reading and writing to learne]. Psicologia, Educação e CulturaXVI(1), 205-230. RepositoriUM: http://hdl.handle.net/1822/22633

Ribeiro, M., & Ribeiro, I. (2010). Ler bem para aprender melhor: descrição e fundamentação teórica de um programa de intervenção no âmbito das dificuldades de aprendizagem da leitura [Reading well for a better learning: Description and theoretical analysis of a program for intervention in the difficulties in learning to read] Psicologia, Educação e Cultura, XIV(1), 95-110. RepositoriUM: http://hdl.handle.net/1822/22634

Maduro, T. & Ribeiro, I. (2008). A aprendizagem cooperativa e tutoria de pares na escola [Cooperative learning and peer tutoring among children and adolescents in school]. Psicologia, Educação e Cultura, XII(2), 295-314.

Viana, F., Ribeiro, I., & Santos, V. (2007). Desempenho na leitura em função do método. Um estudo longitudinal [Performance in reading according to the method. A longitudinal study]. Psicologia. Teoria, Investigação e Prática12(2), 261-271.

Silva, C. & Ribeiro, I. S. (2007). Auto-regulação: Influência no sucesso escolar dos alunos universitários [Self-regulation: Influence on academic sucesso of college students]. Psicologia. Teoria, Investigação e Prática12(1), 139-150.

Ribeiro, I. S. (2005). Dificuldades de aprendizagem na leitura: Um projecto de intervenção com alunos do 1.º ano de escolaridade [Learning disabilities in reading: a intervention project with students from the 1st grade]. Psicologia, Educação e Cultura9(1), 23-34.

Ribeiro, I. S. & Campos, A. (2005). Influência das competências de compreensão leitora no sucesso académico [Influence of reading comprehension skills on academic achievement]. Psicologia e Educação, IV (1), 39-49.

Ribeiro, I. S. (2005). Dificuldades de aprendizagem na leitura: Um projecto de prevenção com alunos do 1.º ano de escolaridade [Learning disabilities in reading: a prevention project with students from the 1st grade]. Psicologia, Educação e Cultura(10)1, 23-34.

Ribeiro, I. S., Viana, F. L., & Duarte, M. T. (2004). Padrões de erros nos testes escolares de alunos no ensino básico [Patterns of errors in elementary school students’ tests]. Psicologia, Educação e Cultura, 1, 175-186.

Ribeiro, I. S., Matos, A., & Machado, L. (2003). Avaliação diagnóstica: O Questionário de Percepção de Aprendizagem (QPA) [Diagnostic assessment: Learning Perception Survey]. Psicologia, Educação e CulturaVII(1), 143-156.

 

Books


Ribeiro, I. & Viana, F. L. (2014). BAL - Bateria de avaliação da leitura. Abordagens teóricas e opções metodológicas [Battery of Reading Assessment: Theoretical approaches and methodological options]. Lisboa: CEGOC-TEA. This research was supported by Grant COMPETE: FCOMP-01-0124-FEDER-010733 from FCT (Fundação para a Ciência e Tecnologia) and  the European Regional Developement Fund (FEDER) through the European program COMPETE (Operational Programme for Competitiveness Factors) under the National Strategic Reference Framework (QREN)

Viana, F. L., Ribeiro, I., & Baptista, A. (2014). Ler para ser. Os caminhos antes, durante e depois de aprender a ler [To read is to Be. The paths before, during and after learning how to read]Coimbra: Almedina.

Viana, F. L., & I. Ribeiro, I. (Coords.). (2014).  Falar, ler e escrever. Propostas integradoras para jardim de infância [Speaking, reading and writing. Integrated proposals for the kindergarten]. Lisboa: Santillana.

Ribeiro, I., Viana, F. L., Cadime, I., Fernandes, I., Ferreira, A., Leitão, C., Gomes, S., Mendonça, S., & Pereira, L. (2010). Compreensão da leitura. Dos modelos teóricos ao ensino explícito [Reading comprehension. From theoretical models to explicit teaching]. Coimbra: Almedina.
http://hdl.handle.net/1822/11216http://pnlblogue.blogspot.com/

Viana, F. L., Ribeiro, I., Fernandes, I., Ferreira, A., Leitão, C., Gomes, S., Mendonça, S., & Pereira, L. (2010). O ensino da compreensão leitora. Da teoria à prática pedagógica [Teaching reading comprehension. From theory to practice]. Coimbra: Almedina. http://hdl.handle.net/1822/11219, http://pnlblogue.blogspot.com/

Ribeiro, I. S., & Viana, F. L. (2009). Dos leitores que temos aos leitores que queremos. Ideias e projectos para promover a leitura [From the readers we have to the readers we want. Ideas and projects to improve literacy]. Coimbra: Almedina.

Ribeiro, I. S. (1998). Mudanças no desempenho e na estrutura cognitiva das aptidões: Contributos para o estudo da diferenciação cognitiva em jovens. Braga: CEEP.

Gonçalves, M., Ribeiro, I., Araújo, S., Machado, C., Almeida, L. & Simões. M. (1997). Avaliação Psicológica: Formas e contextos (V). Braga: APPORT.

Ribeiro, I. S., Almeida, L. S., Brandão, R. D. (1995) Domínio de Psicologia. Técnico Administrativo (Programa). Lisboa: Instituto de Emprego e Formação Profissional.

Almeida, L. S. & Ribeiro, I. S. (Orgs.) (1995). Avaliação psicológica: Formas e contextos, 3. Braga: APPORT.

Almeida, L. S. & Ribeiro, I. S. (Orgs.) (1994). Família e desenvolvimento. Portalegre: APPORT.

Ribeiro, I. S., Almeida, L. S., Ramos, D. C., Silvério, J., Paiva, L., Silva, I., Paz, J. & Gaspar, A (1994). Provas de Pensamento Divergente: Manual de Cotação. Braga: Instituto de Educação.

Almeida, L. S. & Ribeiro, I. S. (1994). Avaliação Psicológica: Formas e contextos, 2, Braga APPORT.

Almeida, L. S. & Ribeiro, I. S. (1993). A organização dos serviços de Psicologia em Portugal. Açores: APPORT

Almeida, L. S. & Ribeiro, I. S. (1993). Avaliação psicológica: Formas e contextos. Braga, APPORT.

Leal, M. J. & Ribeiro, I. S. (1991). Desenvolvimento de competências de estudo: Manual de instruções. Lisboa: Instituto de Emprego e Formação Profissional.

 

Book Chapters


Ribeiro, I., Viana, F. L., Santos, S., & Cadime, I. (2014). Avaliar leitura. Questões conceptuais e de medida [Reading assessment. Conceptual and measurement issues]. In I. Ribeiro & F. L. Viana (Coords.), BAL – Bateria de avaliação da leitura. Abordagens teóricas e opções metodológicas* [Battery of Reading Assessment: Theoretical approaches and methodological options]. Lisboa: CEGOC-TEA. This research was supported by Grant COMPETE: FCOMP-01-0124-FEDER-010733 from FCT (Fundação para a Ciência e Tecnologia) and  the European Regional Developement Fund (FEDER) through the European program COMPETE (Operational Programme for Competitiveness Factors) under the National Strategic Reference Framework (QREN)

Viana, F. L., Vale, A. P., Chaves-Sousa, S., & Ribeiro, I. (2014). Leitura de palavras. Considerações teóricas e implicações para a sua avaliação [Word reading. Theoretical issues and implications for assessment]. In I. Ribeiro & F. L. Viana (Coords.), BAL – Bateria de Avaliação da Leitura. Abordagens teóricas e opções metodológicas* [Battery of Reading Assessment: Theoretical approaches and methodological options]. Lisboa: CEGOC-TEA. This research was supported by Grant COMPETE: FCOMP-01-0124-FEDER-010733 from FCT (Fundação para a Ciência e Tecnologia) and  the European Regional Developement Fund (FEDER) through the European program COMPETE (Operational Programme for Competitiveness Factors) under the National Strategic Reference Framework (QREN)

Spinillo, A. G., Ribeiro, I., & Viana, F. L. (2014). Compreensão de textos. Considerações teóricas e implicações para a sua avaliação* [Text comprehension. Assessment implications and theoretical issues]. In I. Ribeiro & F. L. Viana (Coords.), BAL – Bateria de Avaliação da Leitura. Abordagens teóricas e opções metodológicas* [Battery of Reading Assessment: Theoretical approaches and methodological options]. Lisboa: CEGOC-TEA. This research was supported by Grant COMPETE: FCOMP-01-0124-FEDER-010733 from FCT (Fundação para a Ciência e Tecnologia) and  the European Regional Developement Fund (FEDER) through the European program COMPETE (Operational Programme for Competitiveness Factors) under the National Strategic Reference Framework (QREN)

Ribeiro, I., Viana, F. L., Santos, S., Cadime, I., Spinillo, A. G., Chaves-Sousa, S. & Vale, A. P. (2014). Bateria de Avaliação da Leitura. Descrição e opções de construção [Battery of Reading Assessment. Description and design. In I. Ribeiro & F. L. Viana (Coords.), BAL – Bateria de Avaliação da Leitura. Abordagens teóricas e opções metodológicas* [Battery of Reading Assessment: Theoretical approaches and methodological options]. Lisboa: CEGOC-TEA. This research was supported by Grant COMPETE: FCOMP-01-0124-FEDER-010733 from FCT (Fundação para a Ciência e Tecnologia) and  the European Regional Developement Fund (FEDER) through the European program COMPETE (Operational Programme for Competitiveness Factors) under the National Strategic Reference Framework (QREN)

Cadime, I., Ribeiro, I., & Viana, F. L. (2014). Opções metodológicas e estatísticas na construção dos testes da Bateria de Avaliação da Leitura* [Statistical and methodological options in the design of the Battery of Reading Assessment]. In I. Ribeiro & F. L. Viana (Coords.), BAL – Bateria de Avaliação da Leitura. Abordagens teóricas e opções metodológicas [Battery of Reading Assessment: Theoretical approaches and methodological options]. Lisboa: CEGOC-TEA. This research was supported by Grant COMPETE: FCOMP-01-0124-FEDER-010733 from FCT (Fundação para a Ciência e Tecnologia) and  the European Regional Developement Fund (FEDER) through the European program COMPETE (Operational Programme for Competitiveness Factors) under the National Strategic Reference Framework (QREN)

Viana, F. L., Ribeiro, I., Sucena, A., & Cadime, I. (2014). Alicerces da aprendizagem da leitura e da escrita [The foundations of learning to read and write]. In F. L. Viana, I. Ribeiro, & A. Baptista (Orgs.), Ler para ser. Os caminhos antes, durante e depois de aprender a ler [To read is to Be. The paths before, during and after learning how to read] (pp.15-31). Coimbra: Almedina.

Fernandes, I., & Ribeiro, I. (2014). Padrinhos de leitura. Um projeto de tutoria para a promoção da fluência em leitura [The godparents of reading: A tutoring project to promote reading fluency]. In F. L. Viana, I. Ribeiro, & A. Baptista (Orgs.), Ler para ser. Os caminhos antes, durante e … depois de aprender a ler, (pp. 207-236) [To read is to Be. The path before, during and after learning how to read]. Coimbra: Almedina.

Viana, F. L., & Ribeiro, I. (2014). PRP – Prova de Reconhecimento de Palavras [Word Recognition Test]. In L. S. Almeida, M. R. Simões, & M. M. Gonçalves (Eds.), Instrumentos e contextos de avaliação psicológica (Vol. II, pp. 41-52) [Instruments and contexts of psychological assessment]. Coimbra: Almedina Edições.

Cadime, I., Ribeiro, I., & Viana, F. L. (2014). TCL – Teste de Compreensão Leitora* [Test of reading comprehension]. In L. S. Almeida, M. R. Simões, & M. M. Gonçalves (Eds.), Instrumentos e contextos de avaliação psicológica (Vol. II, pp. 53-67) [Instruments and contexts of psychological assessment]. Coimbra: Almedina Edições.

Viana, F. L., Ribeiro, I., Brandão, S., Baptista, A., Costa, L., Cadime, I., & Santos, S. (2014). Falar, ler e escrever no jardim de infância. Como a investigação suporta a ação [Speaking, reading and writing in the kindergarten. How research supports action] In F. L. Viana & I. Ribeiro (Coords.). Falar, ler e escrever. Propostas integradoras para jardim de infância (pp. 44-77) [Speaking, reading and writing. Integrated proposals for the kindergarten]. Lisboa: Santillana.

Ribeiro, I., Viana, F. L., Brandão, S., Cadime, I., Baptista, A., & Costa, L. (2014). Ler, ouvir, refletir da teoria à prática [Reading, listenning, thinking… From theory to practice]. In F. L. Viana & I. Ribeiro (Coords.). Falar, ler e escrever. Propostas integradoras para jardim de infância (pp. 78-159) [Speaking, reading and writing. Integrated proposals for the kindergarten]. Lisboa: Santillana.

Ribeiro, I., Costa, H., & Brandão, S. (2014). Avaliação do programa “Falar, ler e escrever no jardim de infância” [Assessment of the program “Speaking, reading and writing in the kindergarten”]. In F. L. Viana & I. Ribeiro (Coords.). Falar, ler e escrever. Propostas integradoras para jardim de infância (pp. 160-183). [Speaking, reading and writing. Integrated proposals for the kindergarten] Lisboa: Santillana.

Cruz, J., Ribeiro, I. & Viana, F. L. (2012). Ler e escrever para ajudar o meu filho a crescer. Apresentação de um programa de literacia familiar [Reading and writing with the children: A family literacy program]. In C. V. Silva, M. Martins, & J. Cavalcanti (Coords.), Ler em família, ler na escola, ler na biblioteca: Boas práticas (pp. 17-22) [Reading with the family, reading in school, reading on the library: Good practices]. Porto: Escola Superior de Educação Paula Frassinetti. (ISBN: 978-972-99174-7-9). 

Cruz, J., & Ribeiro, I. (2009). Práticas de literacia familiar em idade pré-escolar [Family literacy practices in the preshool years]. In I. S. Ribeiro, & F. L. Viana (Orgs)., Dos leitores que temos aos leitores que queremos. Ideias e projectos para promover a leitura (pp. 75-113) [From the readers we have to the readers we want. Ideas and projects to improve literacy]. Coimbra: Almedina.

Moreira, M. F., & Ribeiro, I. (2009). Envolvimento parental na génese do desenvolvimento da literacia [Parents involvement in the development of early literacy]. In I. S. Ribeiro, & F. L. Viana (Orgs)., Dos leitores que temos aos leitores que queremos. Ideias e projectos para promover a leitura (pp.43-73) [From the readers we have to the readers we want. Ideas and projects to improve literacy]. Coimbra: Almedina.

Ribeiro, I., Leal, M. J., Ribeiro, M., Forte, A., & Fernandes, I. (2009). Hábitos de leitura de filhos e de pais [Parents and children’s reading habits]. In I. S. Ribeiro, & F. L. Viana (Orgs)., Dos leitores que temos aos leitores que queremos. Ideias e projectos para promover a leitura (pp.155-249) [From the readers we have to the readers we want. Ideas and projects to improve literacy]. Coimbra: Almedina.

Ribeiro, I., Rodrigues, A., Monteiro, S., Nóvoa, P., Ferreira, A., Fernandes, I., & Santos, S. (2007). Consulta Psicológica de Aprendizagem e Rendimento Escolar: Modelos conceptuais e práticas de intervenção e investigação. In M. C. Taveira & J. Silvério (coords.) Intervenção psicológica no ensino superior (pp. 73-88). SCPDH, IEP, Universidade do Minho. Maia: Sersilito.

Almeida, L. S. & Ribeiro, I. S. (2002). Testes referenciados a critério. In E. Fernandes & L. S. Almeida (Eds.). Métodos e técnicas de avaliação. Novos contributos para a prática e investigação psicológica, (pp.177-203). Braga: CEEP.Ribeiro, I. S. (2002). Development of learning strategies: From theoretical approaches to practical answers. In A. C. Madeira (Org.), Strategies and methodologies about autonomous learning at school. Lagos: Centro de Formação Dr. Rui Grácio.

Almeida, L. S. & Ribeiro, I. S. (1995). Avaliação Psicológica: Seus contributos para o desenvolvimento da Psicologia em Portugal. In L. S. Almeida & I. S. Ribeiro (Orgs.), Avaliação psicológica: Formas e contextos, 3. Braga: APPORT.

Ribeiro, I. S., Almeida, L. S., Gaspar, A. S., Leal, M. J., Paiva, J., Paz, J. & Silva, I. (1995). Avaliação do pensamento divergente: Estudo de validação com a PARC. In L. S. Almeida & Iolanda S. Ribeiro (Org.). Avaliação psicológica: Formas e contextos, 3, Braga: APPORT.

Ribeiro, I. S., Almeida, L. S., Costa, A. R., Gaspar, A., Paiva, L., Paz, J. & Silva, I. (1994). Provas de Avaliação da Realização Cognitiva (PARC): Características métricas dos itens e dos resultados. In Almeida, L. S. & Ribeiro, I. S. (Orgs.) Avaliação Psicológica: Formas e contextos, 2. Braga: APPORT.

Almeida, L. S., Ramos, C., Ribeiro, I. S. & Silvério, J. (1993). A avaliação do pensamento divergente: Proposta de provas para a população jovem adulta portuguesa. In Almeida, L. S. & Ribeiro, I. S. (Org.). A organização dos serviços de psicologia em Portugal. Braga: APPORT.

Almeida, L. S. & Ribeiro, I. S. (1993). Porque falar em avaliação e em testes psicológicos. In Almeida, L. S. & Ribeiro, I. S. (Eds.) Avaliação psicológica: Formas e contextos. Braga: APPORT.

Ribeiro, I. S., Almeida, L. S. & Cruz, O. R. (1993). Avaliação psicológica e utilização dos testes em Portugal: Comportamentos e atitudes dos psicólogos. In Almeida, L. S. & Ribeiro, I. S. (Eds.), Avaliação psicológica: Formas e contextos. Braga, APPORT.

 

* Financed by:


Papers in proceedings


Barrera, S., & Ribeiro, I. (2014). Programas de intervenção em letramento emergente no contexto ibero-americano: uma revisão da literatura. In F. Viana, R. Ramos, E. Coquet & M. Martins (Coords.), Atas do 10.º Encontro Nacional (8.º Internacional) de Investigação em Leitura, Literatura Infantil e Ilustração (pp. 68- 72) Braga: CIEC Centro de Investigação em Estudos da Criança da Universidade do Minho http://hdl.handle.net/1822/31655.

Ribeiro, I., Viana, F. L., Santos, S., Cadime, I., Chaves-Sousa, S., Vale, A. P., & Spinillo, A. (2014). Bateria de avaliação da leitura: estudos de validade [[Battery of reading assessement: description and validity studies]. Proceedings of "10.º Encontro  Nacional (8.º Internacional) de Investigação em Leitura, Literatura Infantil e Ilustração". Braga: Universidade do Minho, 285-297..This research was supported by Grant COMPETE: FCOMP-01-0124-FEDER-010733 from FCT (Fundação para a Ciência e Tecnologia) and  the European Regional Developement Fund (FEDER) through the European program COMPETE (Operational Programme for Competitiveness Factors) under the National Strategic Reference Framework (QREN). http://hdl.handle.net/1822/31655

Cruz, J., Ribeiro, I., Viana, F. L. (2014). Jogos interativos de leitura: um programa de literacia familiar [Interactive reading games: A family literacy program]. Proceedings of "10.º Encontro Nacional (8.º Internacional) de Investigação em Leitura, Literatura Infantil e Ilustração". Braga: Universidade do Minho, 254-258. http://hdl.handle.net/1822/31655

Viana, F. L. & Ribeiro, I. (2011 – Outubro) Los desafios de enseñar a compreender. Como puede la teoria orientar la práctica pedagógica? Atas do Congresso Internacional “Lectura 2011 Para Leer el I. ha de conocer las fuerzas del mundo para ponerlas a trabajar”. Habana – Cuba.

Ribeiro, I., Viana; F. L., & Santos, S. (2011 – Outubro) Evaluación de la comprension de textos: opciones teóricas y metodológicas”. Atas do Congresso Internacional “Lectura 2011 Para Leer el I. ha de conocer las fuerzas del mundo para ponerlas a trabajar”. Habana – Cuba.

Leitão, C., Ribeiro, I., Fernandes, I., & Ferreira, A. (2010). Produção de textos: construção e implementação de um programa de intervenção com alunos do 4.º ano de escolaridade. Actas do VII Simpósio Nacional de Investigação em Psicologia, 2965-2979.

Ribeiro, I., Ferreira, G., Oliveira, I., Saraiva, M., Miranda, P. & Paul, R. (2010). Adaptação da Escala Reading Strategy Use para a população portuguesa. Actas do I Seminário Internacional “Contributos da Psicologia em Contextos Educativos”. Braga: Universidade do Minho, 641-651.

Ribeiro, I., Pereira, C., Silva, D., Silva, E., Mota, L., & Sousa, N. (2010). Adaptação portuguesa da escala de estratégias metacognitivas de leitura numa segunda língua. Actas do I Seminário Internacional “Contributos da Psicologia em Contextos Educativos”. Braga: Universidade do Minho, 577-587.

Brandão, S. & Ribeiro, I. (2009). Promoção da Compreensão Leitora: Avaliação da eficácia de um programa. Actas do X Congresso Internacional Galego Português de Psicopedagogia. Braga: Universidade do Minho, 3376-3390.

Leitão, C., & Ribeiro, I. (2009). Escrita de texto no quarto ano de escolaridade: Desenvolvimento e implementação de um programa de intervenção. Actas do X Congresso Internacional Galego Português de Psicopedagogia. Braga: Universidade do Minho, 2979-2995.

Ribeiro, I. S., & Costa, M. L. (2005). Influência das componentes de compreensão leitora no sucesso escolar dos alunos em diferentes áreas curriculares. In D. S. Bento, & L. S. Almeida (Coords.), Actas do VIII Congresso Galaico- Português de Psicopedagogia, 2257-2269.

Almeida, L. S., Gomes, C., Ribeiro, I. S., Dantas, J., Sampaio, M., Alves, M., Rocha, A., Paulo, E., Pereira, T., Nogueira, E., Gomes, F., Marques, L., Sá, C., & Santos, F. (2005). Sucesso e insucesso no ensino básico: Relevância de variáveis sócio-familiares e escolares em alunos do 5.º ano. In D. S. Bento, & L. S. Almeida (Coords.), Actas do VIII Congresso Galaico-Português de Psicopedagogia, 3629-3542.

 

Reading tests


Viana, F. L., Ribeiro, I., Vale, A. P., Chaves-Sousa, S., Santos, S., & Cadime, I. (in press). *TLP - Teste de Leitura de Palavras. Manual Técnico [Test of Word Recognition, Technical Manual]. Lisboa: CEGOC-TEA.

Viana, F. L., Ribeiro, I., Vale, A. P., Chaves-Sousa, S., Santos, S., & Cadime, I. (in press). * Test of Word Recognition-11.º ano  [Test of Word Recognition-1]. Lisboa: CEGOC-TEA.

Viana, F. L., Ribeiro, I., Vale, A. P., Chaves-Sousa, S., Santos, S., & Cadime, I. (in press). *TLP-2: Teste de Leitura de Palavras 2.º ano [Test of Word Recognition-2]. Lisboa: CEGOC-TEA.

Viana, F. L., Ribeiro, I., Vale, A. P., Chaves-Sousa, S., Santos, S., & Cadime, I. (in press). *TLP-3: Teste de Leitura de Palavras 3.º ano [Test of Word Recognition-3]. Lisboa: CEGOC-TEA.

Viana, F. L., Ribeiro, I., Vale, A. P., Chaves-Sousa, S., Santos, S., & Cadime, I. (in press). *TLP-4: Teste de Leitura de Palavras 4.º ano [Test of Word Recognition-4]. Lisboa: CEGOC-TEA.

Viana, F. L., Ribeiro, I., Santos, S., & Cadime, I. (2014a). *TCTMO-n: Teste de Compreensão de Textos na Modalidade Oral - Narrativo. Manual Técnico [Test of Listening Comprehension of Narrative Texts, technical manual]. Lisboa: CEGOC-TEA.

Viana, F. L., Ribeiro, I., Santos, S., & Cadime, I. (2014b). *TCTMO-n-1: Teste de Compreensão de Textos na Modalidade Oral - Narrativo 1.º ano [Test of Listening Comprehension of Narrative Texts-1]. Lisboa: CEGOC-TEA.

Viana, F. L., Ribeiro, I., Santos, S., & Cadime, I. (2014c). *TCTMO-n-2: Teste de Compreensão de Textos na Modalidade Oral - Narrativo 2.º ano [Test of Listening Comprehension of Narrative Texts-2]. Lisboa: CEGOC-TEA.

Viana, F. L., Ribeiro, I., Santos, S., & Cadime, I. (2014d). *TCTMO-n-3: Teste de Compreensão de Textos na Modalidade Oral - Narrativo 3.º ano [Test of Listening Comprehension of Narrative Texts-3]. CEGOC-TEA.

Viana, F. L., Ribeiro, I., Santos, S., & Cadime, I. (2014e). *TCTMO-n-4: Teste de Compreensão de Textos na Modalidade Oral - Narrativo 4.º ano [Test of Listening Comprehension of Narrative Texts-4]. Lisboa: CEGOC-TEA.

Viana, F. L., Ribeiro, I., Santos, S., & Cadime, I. (2014f). *TCTMO-i: Teste de Compreensão de Textos na Modalidade Oral - Informativo. Manual Técnico [Test of Listening Comprehension of Expository Texts, Technical Manual]. Lisboa: CEGOC-TEA.  

Viana, F. L., Ribeiro, I., Santos, S., & Cadime, I. (2014g). *TCTMO-i-1: Teste de Compreensão de Textos na Modalidade Oral - Informativo 1.º ano [Test of Listening Comprehension of Expository Texts-1]. Lisboa: CEGOC-TEA.

Viana, F. L., Ribeiro, I., Santos, S., & Cadime, I. (2014h). *TCTMO-i-2: Teste de Compreensão de Textos na Modalidade Oral - Informativo 2.º ano [Test of Listening Comprehension of Expository Texts-2]. Lisboa: CEGOC-TEA.

Viana, F. L., Ribeiro, I., Santos, S., & Cadime, I. (2014u). *TCTMO-i-3: Teste de Compreensão de Textos na Modalidade Oral - Informativo 3.º ano [Test of Listening Comprehension of Expository Texts-3] . Lisboa: CEGOC-TEA.

Viana, F. L., Ribeiro, I., Santos, S., & Cadime, I. (2014j). *TCTMO-i-4: Teste de Compreensão de Textos na Modalidade Oral - Informativo 4.º ano [Test of Listening Comprehension of Expository Texts-4]. Lisboa: CEGOC-TEA.

Ribeiro, I., Viana, F. L., Cadime, I., Santos, S., & Spinillo, A. G. (2014a). *TCTML-n: Teste de Compreensão de Textos na Modalidade de Leitura - Narrativo. Manual Técnico [Test of Reading Comprehension of Narrative Texts, Technical Manual]. Lisboa: CEGOC-TEA.

Ribeiro, I., Viana, F. L., Cadime, I., Santos, S., & Spinillo, A. G. (2014b). *TCTML-n-2: Teste de Compreensão de Textos na Modalidade de Leitura - Narrativo 2.º ano [Test of Reading Comprehension of Narrative Texts-2]. Lisboa: CEGOC-TEA.

Ribeiro, I., Viana, F. L., Cadime, I., Santos, S., & Spinillo, A. G. (2014c). *TCTML-n-3: Teste de Compreensão de Textos na Modalidade de Leitura - Narrativo 3.º ano [Test of Reading Comprehension of Narrative Texts-3]. Lisboa: CEGOC-TEA.

Ribeiro, I., Viana, F. L., Cadime, I., Santos, S., & Spinillo, A. G. (2014d). *TCTML-n-4: Teste de Compreensão de Textos na Modalidade de Leitura - Narrativo 4.º ano [Test of Reading Comprehension of Narrative Texts- 4]. Lisboa: CEGOC-TEA.

Ribeiro, I., Viana, F. L., Cadime, I., Santos, S., & Spinillo, A. G. (2014e). *Teste de Compreensão de Textos na Modalidade de Leitura - Informativo. Manual Técnico  [Test of Reading Comprehension of Expository Texts. Technical Manual]. Lisboa: CEGOC-TEA.

Ribeiro, I., Viana, F. L., Cadime, I., Santos, S., & Spinillo, A. G. (2014f). *TCTML-i-2: Teste de Compreensão de Textos na Modalidade de Leitura - Informativo 2.º ano [Test of Reading Comprehension of Expository Texts- 2]. Lisboa: CEGOC-TEA.

Ribeiro, I., Viana, F. L., Cadime, I., Santos, S., & Spinillo, A. G. (2014g). *TCTML-i-3: Teste de Compreensão de Textos na Modalidade de Leitura - Informativo 3.º ano [Test of Reading Comprehension of Expository Texts- 3] Lisboa: CEGOC-TEA.

Ribeiro, I., Viana, F. L., Cadime, I., Santos, S., & Spinillo, A. G. (2014h). *TCTML-i-4: Teste de Compreensão de Textos na Modalidade de Leitura - Informativo 4.º ano [Test of Reading Comprehension of Expository Texts- 2]. Lisboa: CEGOC-TEA.

Cadime, I., Ribeiro, I., & Viana, F. L. (2012). *TCL – Teste de Compreensão de Leitura. Manual Técnico [Test of Reading Comprehension, Technical Manual]. Lisboa: CEGOC-TEA.

Cadime, I., Ribeiro, I., & Viana, F. L. (2012). *TCL2 – Teste de Compreensão de Leitura [Test of Reading Comprehension -2]. Lisboa: CEGOC-TEA.

Cadime, I., Ribeiro, I., & Viana, F. L. (2012). *TCL3 – Teste de Compreensão de Leitura [Test of Reading Comprehension -3]. Lisboa: CEGOC-TEA.

Cadime, I., Ribeiro, I., & Viana, F. L. (2012). *TCL4 – Teste de Compreensão de Leitura [Test of Reading Comprehension -4]. Lisboa: CEGOC.

Viana, F. L. & Ribeiro, I. (2010). PRP- Prova de Reconhecimento de palavras. Manual Técnico [Word Recognition test. Technical Manual]. Lisboa: CEGOC.

Viana, F. L. & Ribeiro, I. (2010). PRP- Prova de Reconhecimento de palavras [Word Recognition Test]. Lisboa: CEGOC.

* Financed by:


Intervention programs


Viana, F. L., & I. Ribeiro, I. (Coords.). (2014) Falar, ler e escrever. Propostas integradoras para jardim de infância [Speaking, reading and writing. Integrated proposals for the kindergarten]. Lisboa: Santillana.

Ribeiro, I., Viana, F. L., Cadime, I., Fernandes, I., Ferreira, A., leitão, C., Gomes, S., Mendonça, S., & Pereira, L. (2010). Aprender a compreender. Do saber …ao saber fazer. Um programa de intervenção para o 2.º ciclo do ensino básico.[Learning to understand. An intervention program for 5th and 6th graders]. Coimbra: Almedina.

Viana, F. L., Ribeiro, I.S., Fernandes, I., Ferreira, A., leitão, C., Gomes, S., Mendonça, S. & Pereira, L. (2010). Aprender a compreender torna mais fácil o saber. Um programa de intervenção para o 3.º e 4.ºanos E. B [Learning to understand. An intervention program for 3rd and 4th graders]. Coimbra: Almedina. 

 

Patents


TLP - Teste de Leitura de Palavras. Manual Técnico REGISTO N.º 5106/2013 [Test of Word Recognition, Technical Manual, registry  N.º 5106/2013] 

TLP-1: Teste de Leitura de Palavras 1.º ano REGISTO N.º 5108/2013 [Test of Word Recognition, 1st  grade, registry  N.º 5108/2013] 

TLP-2: Teste de Leitura de Palavras 2.º ano REGISTO N.º 5109/2013 [Test of Word Recognition, 2nd grade, registry  N.º 5109/2013] 

TLP-3: Teste de Leitura de Palavras 3.º ano REGISTO N.º 5111/2013 [Test of Word Recognition, 3rd grade, registry  N.º 5111/2013] 

TLP-4: Teste de Leitura de Palavras 4.º ano REGISTO N.º 5113/2013 [Test of Word Recognition, 4th grade, registry  N.º 5113/2013] 

TCTMO-n: Teste de Compreensão de Textos na Modalidade Oral - Narrativo. Manual Técnico REGISTO N.º 5008/2013 [Test of Listening Comprehension of Narrative Texts, technical manual, registry  N.º 5008/2013] 

TCTMO-n-1: Teste de Compreensão de Textos na Modalidade Oral - Narrativo 1.º ano REGISTO N.º 5009/2013[Test of Listening Comprehension of Narrative Texts 1st grade, registry  N.º 5009/2013] 

TCTMO-n-2: Teste de Compreensão de Textos na Modalidade Oral - Narrativo 2.º ano REGISTO N.º 5103/2013 [Test of Listening Comprehension of Narrative Texts 2nd grade, registry N.º 5103/2013] 

TCTMO-n-3: Teste de Compreensão de Textos na Modalidade Oral - Narrativo 3.º ano REGISTO N.º 5104/2013 [Test of Listening Comprehension of Narrative Texts 3rd grade, registry  N.º 5104/2013] 

TCTMO-n-4: Teste de Compreensão de Textos na Modalidade Oral - Narrativo 4.º ano REGISTO N.º 5105/2013 [Test of Listening Comprehension of Narrative Texts 4th grade, registry  N.º 5105/2013] 

TCTMO-i: Teste de Compreensão de Textos na Modalidade Oral - Informativo. Manual Técnico REGISTO N.º 4978/2013 [Test of Listening Comprehension of Expository Texts, Technical manual, registry  N.º 4978/2013] 

TCTMO-i-1: Teste de Compreensão de Textos na Modalidade Oral - Informativo 1.º ano REGISTO N.º 5004/2013 [Test of Listening Comprehension of Expository Texts 1st grade, registry  N.º 5004/2013] 

TCTMO-i-2: Teste de Compreensão de Textos na Modalidade Oral - Informativo 2.º ano REGISTO N.º 5005/2013 [Test of Listening Comprehension of Expository Texts 2nd grade, registry  N.º 5005/2013] 

TCTMO-i-3: Teste de Compreensão de Textos na Modalidade Oral - Informativo 3.º ano REGISTO N.º 5006/2013 [Test of Listening Comprehension of Expository Texts 3rd grade, registry  N.º 5006/2013] 

TCTMO-i-4: Teste de Compreensão de Textos na Modalidade Oral - Informativo 4.º ano REGISTO N.º 5007/2013 [Test of Listening Comprehension of Expository Texts 4th grade, registry  N.º 5007/2013]

TCTML-n: Teste de Compreensão de Textos na Modalidade de Leitura - Narrativo. Manual Técnico REGISTO N.º 5016/2013 [Test of Reading Comprehension of Narrative Texts, technical manual, registry  N.º 5016/2013]

TCTML-n-2: Teste de Compreensão de Textos na Modalidade de Leitura - Narrativo 2.º ano REGISTO N.º 5017/2013 [Test of Reading Comprehension of Narrative Texts, 2nd grade, registry  N.º 5017/2013]

TCTML-n-3: Teste de Compreensão de Textos na Modalidade de Leitura - Narrativo 3.º ano REGISTO N.º 5019/2013 [Test of Reading Comprehension of Narrative Texts, 3rd grade, registry  N.º 5019/2013]

TCTML-n-4: Teste de Compreensão de Textos na Modalidade de Leitura - Narrativo 4.º ano REGISTO N.º 5020/2013 [Test of Reading Comprehension of Narrative Texts, 4th grade, registry  N.º 5020/2013]

TCTML-i: Teste de Compreensão de Textos na Modalidade de Leitura - Informativo. Manual Técnico REGISTO N.º 5021/2013 [Test of Reading Comprehension of Expository Texts. Technical manual, registry  N.º 5021/2013]  

TCTML-i-2: Teste de Compreensão de Textos na Modalidade de Leitura - Informativo 2.º ano REGISTO N.º 5022/2013 [Test of Reading Comprehension of Expository Texts, 2nd grade, registry  N.º 5022/2013]  

TCTML-i-3: Teste de Compreensão de Textos na Modalidade de Leitura - Informativo 3.º ano REGISTO N.º 5023/2013 [Test of Reading Comprehension of Expository Texts, 3rd grade, registry N.º 5023/2013]  

TCTML-i-4: Teste de Compreensão de Textos na Modalidade de Leitura - Informativo 4.º ano REGISTO N.º 5024/2013 [Test of Reading Comprehension of Expository Texts, 4th grade, registry  N.º 5024/2013]  

TCL – Teste de Compreensão da Leitura: Manual Técnico – Registo 3234/2012 [Test of Reading Comprehension, Technical Manual, registry 3234/2012]  

TCL – Teste de Compreensão da Leitura (2.º ano) – Registo N.º 3235/2012 [Test of Reading Comprehension, 2nd grade, registry 3235/2012]  

TCL – Teste de Compreensão da Leitura (3.º ano) – Registo N.º 3236/2012 [Test of Reading comprehension, 3rd grade, Registry 3236/2012]  

TCL – Teste de Compreensão da Leitura (4.º ano) – Registo N.º 3233/2012 [Test of Reading Comprehension, 4th grade, registry 3233/2012] 




Reading: Research, Assessment and Intervention