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O que publicamos
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2016

Artigos

Freire, T., & Ferreira, G. (2016). Health-related quality of life of adolescents: Relations with positive and negative psychological dimensions. International Journal of Adolescence and Youth.​ ​

Freire, T., Gomes, J., Fonte, & C. (2016). Adolescents' Positive and Negative Affect and Relations With Alcoho​l Use: A Weekly Study. Child Indicators Research

Delle Fave, A., Brdar, I., Wissing, M. P., Araújo, U., Solano, A. C., Freire, T., Hernandez-Pozo, M. D., José, P., Martos, T., Nafstad, H. E., Nakamura, J.; Singh, K., & Soosai-Nathan, L. (2016). Lay definitions of happiness across nations: the primacy of inner harmony and relational connectedness. Frontiers in Psychology​

Tavares, D., & Freire, T. (2016). Flow Experience, Attentional Control and Emotion Regulation: contributions for a positive development in adolescents. Revista PSICOLOGIA, 30 (2), 77-94. ​

Livros/Capítulos de Livro

Freire, T., Tavares, D., Silva, E., & Teixeira, A. (2016). Flow, leisure and positive youth development. In L. Harmat, F. Andersen, F. Ullén, & J. Wright (Eds.), Flow experience: Empirical research and applications (pp.163-178). Dordrecht, Netherlands: Springer.

Riva E., Freire, T., Bassi, M. (2016). The flow experience in clinical settings: Applications in psychotherapy and mental health rehabilitation. In L. Harmat, F. Andersen, F. Ullén, J. Wright, G. Sadlo (Eds.), Flow experience: Empirical research and applications (pp. 309-326). Dordrecht, NL: Springer.

Freire, T. (2016). O Projeto Tutorias Por Pares em alunos do ensino superior: a formação académica e o envolvimento social. In F. Vieira, J. L. C. Silva, M. A. Flores, C. C. Oliveira, F. I. Ferreira, S. Caires, T. Sarmento (Eds. ), Inovação pedagógica no ensino superior. Ideias (e) práticas, Lisboa: DE FACTO Editores.

Freire, T., & Tavares, D. (2016). Affect, emotion regulation and flow experience in school and leisure: contributions for a positive education. In B. Zufiaurre & M. P. Villarreal (Eds.), Positive Psychology for Positive Pedagogical Actions (pp. 61-74). New York: Nova Science Publishers, Inc.

2015

Artigos
Teixeira, A., Silva, E., Tavares, D., & Freire, T. (2015). Portuguese validation of the emotion regulation questionnaire for children and adolescents (ERQ-CA): Relations with self-esteem and life satisfaction. Child Indicators Research, 8(3), 605-621.​
 

Freire, T., Teixeira, A., Silva, E., & Matias, G. P. (2015). Interventions for youth depression: From symptom reduction to well-being and optimal functioning. Journal of Behavior, Health & Social Issues, 6(2), 9-19.​ 

2014

Artigos
Silva, E., & Freire, T. (2014). Regulação emocional em adolescentes e seus pais: Da psicopatologia ao funcionamento óptimo. Análise Psicológica, 2(XXXII), 1-12. 

Freire, T. & Iglésias, C. (2014). Vida cotidiana, afetividade e ezquizofrenia: um estudo em adultos portugueses. Psicologia em Estudo, 19(4), 633-644.

Silva, E., & Freire, T. (2014). Programas de mentoria e promoção do desenvolvimento positivo de adolescentes. Revista Portuguesa de Educação, 27(1), 157-176.

Freire, T., Teixeira, A., Silva, E., & Matias, G. (2014). Interventions for youth depression: From symptom reduction to well-being and optimal functioning. Journal of Behavior, Health & Social Issues, 6(2), 9-19. 

Livros/Capítulos de Livro

Freire, T., & Teixeira, A. (2014). Terapia cognitivo-comportamental: da psicopatologia ao funcionamento ótimo de crianças e adolescentes. In P. Monteiro (Ed.), Psicologia e Psiquiatria da Infância e da Adolescência (pp. 475-494). Lisboa: Lidel.

​2013
Artigos
Freire, T., Zenhas, F., Tavares, D., & Iglésias, C. (2013).
Felicidade hedónica e eudaimónica: Um estudo com adolescentes portugueses. Análise Psicológica31(4), 329-342.

Teixeira, A., & Freire, T. (2013). The leisure attitude scale: psychometrics properties of a short version for adolescents and young adults, Leisure/Loisir, 37(1), 57-67. 

Livros/Capítulos de Livro
Freire, T. & Silva, E. (2013). Adolescentes e desenvolvimento positivo: para uma abordagem inovadora da adolescência. In T. Medeiros (Coord.) (2013). Adolescência: Desafios e riscos. Ponta Delgada: Letras Lavadas Edições.

Freire, T., (Ed.). (2013). Positive leisure science (1st ed.). ISBN: 978-94-007-5057-9. Dordrecht: Springer Netherlands. ​​​

Freire, T. (2013). Leisure experience and positive identity development in adolescents. In Teresa Freire (Ed.), Positive leisure science (pp. 61-79). ISBN: 978-94-007-5057-9. Dordrecht: Springer Netherlands. ​

Passmore, J., Peterson, D., &. Freire., T. (2013). Psychology of coaching and mentoring.  In J. Passmore, D. Peterson, & T. Freire (Eds.), Handbook of the psychologyof coaching & mentoring, (pp. 1-11). Oxford: Wiley-Blackwell.

Freire, T. (2013). Coaching and positive psychology. In J. Passmore, D. Peterson & T. Freire (Eds.), Handbook of the psychology of coaching & mentoring (pp. 426-442). Oxford, UK: John Wiley & Sons, Ltd.

Passmore, J., Peterson, D. B., & Freire, T., (Eds). (2013). Handbook of the psychology of coaching and mentoring (1st ed). ISBN: 9781118326459. Oxford, UK: John Wiley & Sons, Ltd.

Freire, T. (2013). Cross-cultural perceptions of meaning and goals in adulthood: their roots and relations with happiness.  In Alan S. Waterman (Ed.), The best within us: positive psychology perspectives on eudaimonia (pp. 232-253). ISBN: 978-1-4338-1261-3. Washington DC: American Psychological Association (APA Books).


2012

Artigos
Freire, T., Araújo, M., Teixeira, A., & Lima, I. (2012).
Implementação e avaliação de um programa de intervenção em grupo para o desenvolvimento positivo de adolescentes: Desafio: ser+. Psicologia Educação e Cultura, XVI(1), 231-255.

Matias, G. P., Freire, T., & Nicolson, N. A. (2012). The role of autotelic personality characteristics on the affective experience of solitude. Psychology & Health27:sup1,(abstract).

Livros/Capítulos de Livro

Freire, T. (2012). Pensar e sentir os espaços…Viver os lugares na cidade. In Praça, H. (Coord.), Paisagem com cidade e maças vermelhas/Landscape with city and red apples (pp.71-90). Guimarães: Fraterna.

2011
Artigos
Delle Fave, A., Brdar, I., Freire. T., Vella-Brodrick, D., &. Wissing, M. P. (2011).
The eudaimonic and hedonic components of happiness: qualitative and quantitative findings, Social Indicators Research2 (100), 185-207.

Matias, G.P., Nicolson, N.A., & Freire, T. (2011). Solitude and cortisol: Associations with state and trait affect in daily life. Biological Psychology, 86(3), 314-319. 

Freire, T., & Tavares, D. (2011). Influência da auto-estima, da regulação emocional e do género no bem-estar subjectivo e psicológico de adolescentes. Revista de Psiquiatria Clínica38(5), 184-188.

Ferreira, M. J. & Freire T. (2011). Ways of living in older age: A case study. Aging clinical and experimental research, 23(1), 284 (abstract).

Cunha, A. Q, Albuquerque, P., & Freire, T. (2011). O poder da sugestionabilidade interrogative na distorção mnésica de crianças. Psicologia, Educação e Cultura, XV(2), 394-406.

Livros/Capítulos de Livro

Freire, T. (2011). From flow to optimal experience: (Re)searching the quality of subjective experience throughout daily life (1st ed). ISBN: 978-94-007-1374-1. Dordrecht: Springer Netherlands.

Freire, T., & Stebbins, R. (2011). Activités de loisir optimales et développement positif des adolescents: un rapprochement entre les perspectives psychologiques et sociologiques. In C. Martin-Krumm & C. Tarquinio, Traité de psychologie positive: Fondements théoriques et implications pratiques (pp. 557-576). Bruxelles: De Boeck.

2010

Artigos
Ferreira, M, J., & Freire, T. (2010).
Bem-estar, qualidade da experiência subjectiva e solidão: Relações com o envelhecimento humano. Psicologia, Educação e Cultura, 1,41-58.

Matias, G.P., Nicolson, N.A., & Freire, T. (2010). Cortisol and the experience of being alone in daily life. Psychology & Health25(1), (abstract).

Silva, A. M. C., Caetano, A. P., Freire, I., Moreira, M. A., Freire, T & Ferreira, A. S. (2010). Novos actores no trabalho em educação: os mediadores socioeducativos,Revista Portuguesa de Educação, 23 (2), 119-151.

Livros/Capítulos de Livro

Freire, T. (2010). From vulnerability to skillfulness leisure and positive intervention in therapy with adolescents. In George W. Burns (Ed.), Happiness, healing, enhancement: Your casebook collection for applying positive psychology in therapy, (pp. 100 – 138). Hoboken, NJ: John Wiley and Sons.

Freire, T (2010). Children show the way. In L Bormans (Ed.), The World Book of Happiness. Tielt: Lannoo.

2009

Artigos
Matias, G, Freire, T. (2009).
Experiência óptima e Cortisol: a psicofisiologia no quotidiano. Psychologica, vol 50, 233-246.

Lima, I., & Freire, T. (2009). Qualidade da experiência subjectiva no quotidiano escolar de adolescentes: Implicações desenvolvimentais e educacionais. Análise Psicológica,4, 523-534.

Lima, I., & Freire, T. (2009). Contributos e desafios da Psicologia Positiva para a intervenção do psicólogo em contexto escolar. Pessoas & Sintomas6, 27-33.

Matias, G.P., & Freire, T. (2009). Cortisol awakening response and the autotelic personality: an exploratory study. Psychology & Health24(1), (abstract).

Ferreira, M. J., & Freire T. (2009). Well being in older age: From flow to eudaimonia and hedonism. The Journal of Nutrition, Health & Aging, 13(1), 508 (abstract).

Ferreira, M. J., & Freire T. (2009). The quality of subjective experience in the daily life: implications for a healthy aging. Psychology & Health, 24 (1), 170 (abstract).

Livros/Capítulos de Livro
Freire, T., (Ed.). (2009). Understanding positive life. Research and practice on positive psychology. Lisboa: Climepsi.

Freire, T., Lima, I., & Fonte, C. (2009). Life interests and optimal experiences related to the school life of adolescents. In T. Freire (Ed.), Understanding positive life: research and practice on positive psychology (pp.131-151). Lisboa: Climepsi Editora.

2008

Livros/Capítulos de Livro

Figueiredo, B., Dias, P, Freire, T., Pacheco, A., César Machado, B., Soeiro, F., Ferreira, J.C., Serra, M., Carvalho, P., Costa, R., & Gonçalves, S. (2008). A Unidade de Psicologia Clínica e da Saúde para Crianças e Adolescentes do Serviço de Consulta e Desenvolvimento Humano do Departamento de Psicologia da Universidade do Minho. In M.C Taveira & J. Silvério (Coords.), Intervenção Psicológica no Ensino Superior (pp. 19-30). Braga: Universidade do Minho.

Dias, P., Soares, I., Freire, T., Rios, S. (2008). Escalas de percepção do comportamento de vinculação da criança aos 6 anos: Versão para mães (PCV-M) e versão para professores (PCV-P). In M. simões. C. Machado, M. Machado & L. Almeida (Eds), Avaliação psicológica: Instrumentos validados para a população portuguesa. Vol. 3, p. 229- 248. Coimbra: Quarteto.​

2007

Artigos
Freire, T., Fonte, C., & Lima, I. (2007).
As experiências óptimas na vida diária de adolescentes: implicações para um desenvolvimento positivo. Revista de Psicologia, Educação e CulturaXI (2), 223-242.

Freire, T., & Fonte, C. (2007). Escala de atitudes face ao lazer em adolescentes e jovens adultos. Padéia: Cadernos de Psicologia e Educação17(36), 79-87.

2006
Artigos
Freire, T. (2006).
Experiências óptimas e lazer: sobre a qualidade da experiência subjectiva na vida diária. Psicologia: Teoria, Investigação e Prática2(11), 243-258.

Livros/Capítulos de Livro
Freire, T. (2006). Leisure experience and positive development of adolescents: from theory to intervention. In A. Delle Fave (Ed.), Dimensions of well-being. Research and intervention, (pp. 366-381). Milano: Franco Angeli.

Freire, T. (2006). O lazer e os adolescentes: dinamizar o envolvimento, promover o crescimento, perspectivar o desenvolvimento. In A. N. Peres & M. S. Lopes (Eds.),Animação, cidadania e participação. Chaves: Associação Portuguesa de Animação e Pedagogia (APAP).

2004

Artigos
Dias, P., S. I. &. F. T. 2004.
"Perceção do comportamento de vinculação da criança aos 6 anos: construção de uma escala para professores", Revista Portuguesa de Educação 17, 1: 191 - 207.

Livros/Capítulos de Livro
Freire, T. (2004). Psicologia social do lazer. In F. Neto (Ed.), Psicologia social aplicada, (pp. 309-349). Lisboa: Universidade Aberta.​

2000 - 2002
Artigo​s​
Dias, P.; Soares, I.; F. T. 2002.
"Percepção materna do comportamento de vinculação da criança aos 6 anos: construção de uma escala", Psicologia, Teoria, Investigação e Prática, 2: 167 - 169.

Freire, T. (2001). Ócio e tempo livre: perspectivar o lazer para o desenvolvimento.Revista Galego-Portuguesa de Psicoloxia e Educación7(5), 345-349.

Freire, T. ; Soares, I. (2000) O impacto psico-social do envolvimento em actividades de lazer no processo de desenvolvimento adolescente. Psicologia, Teoria, Investigação e Prática, 1, 23-24.

Freire, T., & Soares, I. (2000). A intervenção na adolescência através do lazer e a promoção do desenvolvimento positivo. Psicologia, Educação e Cultura2, 329-343.

 


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